Pakiety promocyjne i współpraca przedsiębiorców

Podsumowanie Inicjatywy Lokalnej, Tworzenie pakietów promocyjnych oraz efektywne wykorzystanie opłaty klimatycznej - były tematem spotkania, które odbyło się 19 listopada w Centrum Kultury w Rajczy.

Podsumowanie spotkania

Tematyka: 

Przygotowanie pakietów promocyjnych, funkcjonowanie Inicjatywy Lokalnej 

Zagadnienie problemowe nr 1 

Podsumowanie Inicjatywy Lokalnej, w ramach której przygotowano tablice informacyjne, ulotki reklamowe. Materiały zawierały bazę usługowo-turystyczną gmin: Rajcza, Milówka, Ujsoły, Węgierska Górka. Projekt był inicjatywą przedsiębiorców, którzy sami finansowali druk mapy i folderów. Gmina Rajcza zapłaciła za opracowanie graficzne. 

Zalety:

Informacje zawarte w na tablicach oraz ulotkach trafiły do wielu turystów. Ulotki są bardziej funkcjonalne i bardziej dostępne niż tablice.  

Problemy w trakcie i po realizacji zadania:  

Transparentność tablic wpływa na ograniczoną czytelność treści tam zawartych. Niektórzy użytkownicy podklejali tablice folią samoprzylepną aby poprawić ich czytelność. Ważne jest, aby tablica znalazła się na zewnątrz budynku. Wtedy zostanie zachowana ich funkcjonalność i celowość całego projektu. Projekt graficzny tablicy będzie dostępny na stronie internetowej Gminy Rajcza, skąd można go będzie pobrać i wykorzystać na potrzeby indywidualnej promocji. Materiał będzie dostępny od nowego roku kalendarzowego w zakładce „dla turystów”. 

Inne wnioski:  

Należy uaktualnić rozkłady jazdy na stronie internetowej Gminy Rajcza. Należy utworzyć na stronie internetowej Gminy Rajcza zakładkę dla przedsiębiorców, gdzie można będzie zamieścić ofertę i zakres działalności. (Taka zakładka już istnieje).   

Zagadnienie problemowe nr 2 

Tworzenie Pakietów Ofertowych 

Pakiety ofertowe:

Koncepcja pakietów polega na tworzeniu oferty łączonej, która składa się z dwóch lub więcej składników, np. transportu, zakwaterowania, usługi gastronomicznej. Zabiegi te stosuje się w celu podniesienia standardu i zakresu świadczeń turystycznych. Pakiet może być skierowany do osoby indywidualnej lub grupy. Założeniem pakietu jest zaproponowanie odbiorcy zewnętrznemu usługi, która będzie mu się opłacała a jednocześnie będzie atrakcyjna.  

Tworzenie Pakietów dla Gminy Rajcza i okolicznych gmin:  

Podła propozycja stworzenia pakietu regionalnego pod nazwą „Beskidy po Zbóju” - który łączyłby potencjał turystyczny gmin: Rajcza, Ujsoły, Milówka oraz Węgierska Górka.  Partnerami projektu byłyby: Śląska Organizacja Turystyczna, Lokalna Grupa Działania „Żywiecki Raj” oraz wszystkie inne organizacje, która uda się pozyskać do Projektu. Należy także nawiązać współpracę z przedsiębiorcami tak, aby powstał produkt regionalny. Mogą to być na przykład zbójnicy. Ważne jest, aby produkt oddawał charakter regionu i był z nim utożsamiany. W tym celu należy określić cel strategiczny i grupy docelowe. Z doświadczenia uczestników spotkania wynikało, że ludzie przyjeżdżający do Gminy Rajcza - cenią sobie przede wszystkim szlaki turystyczne, ciszę, spokój i czyste powietrze.

Przykładem produktu regionalnego w mikroskali może być trasa „Rachowiecka” w Zwardoniu. Zwracano także uwagę na wykorzystanie folkloru w tworzeniu pakietu ofertowego, ponieważ ludzie z zewnątrz są zainteresowani lokalną kulturą i tradycjami.  

Ważne ustalenie:  

Istotne jest, aby przy tworzeniu pakietu zainicjować trwałą współpracę pomiędzy przedsiębiorcami, w celu skonstruowania atrakcyjnej propozycji.  

Ważne - Prośba do uczestników spotkania i innych przedsiębiorców:  

Na kolejne spotkanie dotyczące tworzenia pakietów, należy przygotować lub wysłać na adres: pr@rajcza.com.pl - opis usługi, która będzie zawarta w opracowanym pakiecie. Wskazane jest, aby usługa została wygenerowana w oparciu o najmocniejsze strony danego oferenta.  

Termin następnego spotkania:  

11.12.2015 r., godz. 16.00 - w Centrum Kultury w Rajczy  

Inne wnioski: 

Utworzenie jednej spójnej strony z bazą noclegową, kulturalną, turystyczną i rekreacyjno sportową, tak, aby można ją było efektywnie pozycjonować. Można w tym celu wykorzystać stronę www.aktywnarajcza.pl. 

Zagadnienie problemowe nr 3 

Efektywne wykorzystanie opłaty klimatycznej pobieranej przez Gminę Rajcza 

Opłata klimatyczna:

Pobierana jest do tej pory stosunkowo rzadko przez przedsiębiorców z różnych przyczyn, m.in. ze względu na brak jasnych zasad i celowości jej pobierania.  

Propozycja części wykorzystania opłaty na cele promocyjne:  

Obecny na spotkaniu wójt Gminy Rajcza zadeklarował przekazania części zebranej opłaty klimatycznej (ok. 50%) na cele promocyjne, m. in. na opłacenie stoisk promocyjnych w ramach targów. Wysokość, procedury i zasady pobierania opłaty klimatycznej należy zawrzeć w uchwale Gminy Rajcza. Zaletą przekazania części opłat jest fakt, że tego rodzaju dyspozycja pomoże zmotywować przedsiębiorców do jej pobierania i sama opłata będzie wykorzystana na konkretne i wymierne cele.  

Sporządził: Adam Miesiączek

UA-71225827-1