Aktualności

"Cztery Żywioły" w Rycerce Górnej

Od marca 2014 w Szkole Podstawowej w Rycerce Górnej realizowany jest projekt przyrodniczy „KLUB CZTERECH ŻYWIOŁÓW”. Uczestniczy w nim klasa II SP pod kierunkiem wychowawcy Beaty Ciurla. Organizatorem projektu jest wydawnictwo NOWA ERA a partnerem Projektu Polska Grupa Energetyczna.

Głównym celem jest rozwijanie i pogłębianie zainteresowań przyrodniczych uczniów, promowanie postaw ekologicznych a także pobudzanie ciekawości świata, dociekania i eksperymentowania. Uczniowie wdrażają się do ekologicznego stylu życia, rozbudzają swoją świadomość i odpowiedzialność za własne decyzje dotyczące ekologii.

Klub jest realizowany metodą projektu i działa jako pozalekcyjne kółko zainteresowań. Jest też nieodzownym elementem codziennych zajęć drugoklasistów.

Proponuje on uczniom różnorodność zajęć na których „zaliczają” oni wykonane zadania lub prezentują swoje prace na forum klasy w zamian za co otrzymują punkty które wklejają do legitymacji. W ten sposób zdobywają odznaki np.: „ornitolog”, „ badacz podziemia”, „konstruktor wiatraków”, „opiekun zwierząt”, „miłośnik drzew” itp. Wszystkich odznak jest 20 i są one podzielone pomiędzy 4 żywioły – ziemia, woda, powietrze i ogień. Uczniowie zadania wykonują w dowolnym tempie, indywidualnie lub w grupach, z tematyki która ich interesuje, najbardziej pasuje do ich możliwości, zainteresowań i zdolności. Mając tak dużą różnorodność i swobodę działanie uczą się samodzielnego podejmowania decyzji i idzie im to całkiem nieźle jak na ośmiolatki. Z inicjatywy dzieci w klasie pojawiły się już: żaby, dwa chomik, trzy psy a w kolejce czekają papuga, kot i hodowla ślimaków. Projekt angażuje też rodziców którzy proszeni są o zorganizowanie w domu czasu na realizowanie przez dziecko zadań, wspieranie go oraz potwierdzenie tych działań w formie podpisu. Projekt dysponuje też stroną internetową Klubu ze strefą dla nauczyciela i strefą dla ucznia zawierającą min. gry i zabawy multimedialne.

Na zakończenie projektu wszystkie kluby otrzymają dyplom „Strażnika Czterech Żywiołów”. Pomimo że projekt trwa już trzeci miesiąc uczniowie nadal bardzo aktywnie uczestniczą w tych zajęciach, tryskają wprost pomysłami i z zapałem prześcigają się w zbieraniu kolejnych odznak. Mają oni szansę popisać się wiedzą i umiejętnościami dla których często brak miejsca w szkolnej rutynie. Zarówno forma jak i tematyka zajęć proponowanych w ramach Projektu są innowacyjne, bardzo ciekawe i mają szansę zainteresować niezwykle wymagające dziś intelektualnie dzieci. Jest też szansa na rozbudzenie ich zainteresowań oraz pogłębienie wiedzy z zakresu ekologii. Ponieważ Projekt realizowany jest na zajęciach dodatkowych poszerza on jednocześnie ofertę proponowanych zajęć pozalekcyjnych naszej szkoły.

Beata Ciurla


UA-71225827-1