Ogłoszenia

Informacje dotyczące postępowania z eternitem

Odpady zawierające azbest klasyfikowane są jako odpady niebezpieczne i gospodarka nimi obwarowana jest szczególnymi wymogami formalno-prawnymi. Źródłem emisji azbestu do środowiska są różne rodzaje działalności człowieka.


Odpady zawierające azbest stanowią bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia ludzi wówczas, gdy włókna azbestowe uwalniają się wraz z powietrzem i przedostają się do układu oddechowego. Aby przeciwdziałać temu należy stosować się do zaleceń i wymogów dotyczących bezpiecznego usuwania i postępowania z odpadami zawierającymi azbest. Najczęstszym przypadkiem nieodpowiedniego postępowania z odpadami azbestowymi dotyczą one głównie składowania płyt po demontażu pokryć dachowych i elewacji budynków w przypadkowych miejscach i bez jakiegokolwiek zabezpieczenia.
Zasady postępowania z tym rodzajem odpadów reguluje ustawa o odpadach, ustawa prawo ochrony środowiska, ustawa o zakazie stosowania wyrobów azbestowych i rozporządzenia wykonawcze, w tym m.in. rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie sposobów bezpiecznego użytkowania oraz warunków usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. Nr 138, poz 895 z 1998r.) i rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej dotyczące zasad BHP przy usuwaniu i zabezpieczeniu wyrobów zawierających azbest (Dz.U. Nr 45, poz. 280 z 1998r)
W związku z powyższym Urząd Gminy w Rajczy informuje że odpad powstały w wyniku demontażu pokrycia dachowego czy elementów elewacji budynków wykonanego z eternitu, stanowią odpad niebezpieczny a jego właściciel zobowiązany jest do jego utylizacji wg wyżej wymienionych aktów prawnych.
Utylizacji eternitu właściciel budynku zobowiązany jest dokonać na własny koszt bądź wzorem lat ubiegłych istnieje możliwość złożenia wniosku na pokrycie kosztów związanych z jego utylizacją. W przypadku złożenia powyższego wniosku Urząd Gminy pokryje koszt związany z utylizacją powstałego odpadu, natomiast w zakresie mieszkańca pozostaje demontaż i dostarczenie odpadu w wyznaczone miejsce (demontaż i dostarczenie odpadów niebezpiecznych winna wykonać firma posiadające stosowne zezwolenie w tym zakresie). Ze względu na ograniczone środki na realizację w/w przedsięwzięcia oraz bardzo dużą liczbę wniosków, prosimy o ich składanie ze znacznym wyprzedzeniem. Jednocześnie informujemy że fakt zmiany pokrycia dachowego należy zgłosić do Starostwa Powiatowego w Żywcu.

 

 

UA-71225827-1