Aktualności

Relacja z projektu " W drodze do szkolnych sukcesów"

Projekt „W drodze do szkolnych” jest realizowany przez Gminę Rajczę od września 2014.

W ramach projektu są realizowane zajęcia; dydaktyczno wyrównawcze, pozalekcyjne zajęcia rozwijające oraz zajęcia specjalistyczne tj. doradztwo zawodowe, doradztwo psychologiczno pedagogiczne, profilaktyka terapeutyczna, czy poradnictwo psychologiczne w oparciu o diagnozę. Wsparciem są objęte wszystkie gimnazja z gminy czyli w Zwardoniu, Rycerce Górnej oraz w Rajczy. Projekt potrwa do czerwca 2015 r. Poniżej prezentujemy opisy i fotorelację z zajęć w Gimnazjum w Rajczy.

Zajęcia wyrównawcze z matematyki – obejmują uczniów z klas pierwszych, zajęcia cieszą się  bardzo dużym zainteresowaniem, szczególnie w klasach 1b, oraz 1c. Na zajęciach według indywidualnych potrzeb uczniów uzupełnia jest wiedza matematyczna.

Nauka uczenia się i logicznego myślenia

obejmuje uczniów z wszystkich  klas gimnazjum, zajęcia cieszą się  sporym zainteresowaniem. Na zajęciach uczniowie uczą się argumentowania, wnioskowania, wyszukiwania i wykorzystywanie informacji zawartych w treści do rozwiązywania problemów opisanych w zadaniach. Na zajęciach wykorzystywane są różne gry i zabawy logiczne oraz strategiczne.

Zajęcia wyrównawcze z fizyki

Uczniowie mają możliwość uzupełnienia wiadomości, wykonywania doświadczeń, które ułatwiają zrozumienie omawianego materiału.

Kompetencje naukowo-techniczne

Uczniowie mają możliwość doświadczalnego sprawdzenia teorii i praw fizycznych. Zajęcia cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem, gdyż uczniowie cieszą się z możliwości wykonywania doświadczeń z użyciem zakupionych pomocy technicznych.

Zajęcia z zakresu inicjatywności i przedsiębiorczości obejmują podstawowe informacje z zakresu działalności gospodarczej. Uczniowie poznają w sprzyjający sposób proste mechanizmy działania gospodarki i uwarunkowania rynkowe. Po takich zajęciach uczniowie odpowiedzą sobie na pytanie jak stworzyć własny biznes i jak on będzie funkcjonował na rynku.  

Język polski
Zajęcia rozwijające z języka polskiego w ramach projektu „W drodze do szkolnych sukcesów” zostały zrealizowane zgodnie z harmonogramem. Uczestnicy zajęć  doskonalili swoje kompetencje z zakresu komunikacji oraz językoznawstwa  w aspekcie funkcjonalnym, zgodnie z zasadami współczesnej edukacji polonistycznej. Uczniowie z zainteresowaniem wykonywali ćwiczenia językowe pomagające im rozróżnić odmiany języka: mówioną, pisaną, oficjalną, nieoficjalną, ćwiczenia związane z komunikacją językową i funkcjami wypowiedzi, ćwiczenia dotyczące komunikacji w cyberprzestrzeni. Ciekawie formułowali wnioski dotyczące cech języka nowych mediów. Uczestnicy zajęć pracowali indywidualnie, w parach, kilkuosobowych grupach. Stosowano między innymi aktywizujące metody nauczania.
Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Praca w małych grupach sprzyja większej kreatywności dziecka.

Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego

Celem warsztatów z doradztwa zawodowego jest zwiększenie świadomości uczestników dotyczącej znajomości swoich mocnych i słabych stron oraz swoich zainteresowań. Innym ważnym tematem jest autoprezentacja oraz komunikacja interpersonalna. Ćwiczenia dotyczące świadomości barier komunikacyjnych a co za tym idzie jak świadomie i skutecznie komunikować się. Omówienie różnic pomiędzy faktami i opiniami jak również precyzyjnego odbierania komunikatów i wychodzenia poza stereotypy. Kolejne tematy to świadome podejmowane decyzji edukacyjnych i innych, uświadomienie przeciwwskazań do wykonywania różnych zawodów. Uświadomienie uczestnikom warsztatów, że wszystko co dzieje się teraz i będzie się działo w przyszłości w ich życiu zależy tylko i wyłącznie od nich samych. Zajęcia podzielone są na bloki składające się z kilku lekcji.  

Uczestnicy zostali zapoznani z celami i tematami warsztatów z doradztwa zawodowego. Uczniowie chętnie uczestniczą w tych zajęciach, aktywnie biorąc udział w proponowanych ćwiczeniach. Zajęcia odbywają się w soboty dlatego frekwencja jest bardzo różna. Na pierwszych zajęciach była dobra natomiast w kolejnych uczestniczyło już mniej osób. Obserwuję jednak, że zaproponowana forma warsztatowa i tematyka zainteresowała uczniów. Mam nadzieję, że w kolejnym roku kalendarzowym frekwencja będzie lepsza.

Zajęcia  z ICT

W ramach tych zajęć uczniowie zapoznają się z nowoczesną technologią komunikacji interpersonalnej. Zajęcia polegają na stworzeniu przez każdego ucznia strony internetowej łącznie z próbą jej publikacji w sieci. Na stronach tych uczniowie przy pomocy języka HTML zamieszczają informacje tekstowe i grafikę w formie hipertekstu. Ponadto strony te posiadają liczne linki do innych stron i dokumentów. Uczniowie podczas zajęć zapoznają się również z podstawowymi pojęciami wirtualnego świata, aspektem socjologicznym nośników informacji oraz z szeroko rozumianym znaczeniem etyki w sieci, bezpieczeństwem w sieci, ochroną danych osobowych i prawem autorskim.

Blok wiedzy o społeczeństwie

Zajęcia z wiedzy o społeczeństwie poświęcone są historii Unii Europejskiej. uczniowie sami przygotowują prezentacje, szczególnym zainteresowaniem wśród nich cieszy się szkolnictwo w poszczególnych krajach Unii oraz turystyka.

Zajęcia na ściance wspinaczkowej mają na celu:

    Wdrożenie młodzieży do aktywnego spędzania czasu wolnego.
    Uczą jak pokonywać własne słabości i lęki.
    Podnoszą sprawność fizyczną.
    Kształtują umiejętność pracy w grupie, współdziałania i wzajemnej pomocy.

Uczestnicząca w zajęciach młodzież zapoznaje się z techniką pokonywania ścianki wspinaczkowej z wzajemną asekuracją. Zajęcia cieszą się dużą popularnością, ponieważ uczestnicy mogą się wykazać odwagą i sprawnością fizyczną.

Język  angielski

Uczniowie chętnie biorą czynny udział w zajęciach i są aktywni. Lubią szczególnie ćwiczenia, których nie da się wykonywać w klasie ze względu na zbyt dużą ilość osób. Bardzo chętnie bawią się językiem poprzez różne gry językowe. Wypełniają również wszystkie ćwiczenia na kartach pracy, które otrzymują na każdych zajęciach. Ochoczo ćwiczą wykorzystywanie języka w codziennych sytuacjach. Panuje miła i przyjemna atmosfera do nauki.

Ekspresja i świadomość kulturalna - warsztaty edukacji teatralnej.

Tak ćwiczymy dykcję , mimikę,  sposób wypowiadania się , grę aktorską. To przykład naszych prób scenicznych w ramach zajęć rozwijających Ekspresja i świadomość kulturalna - warsztaty edukacji teatralnej.


UA-71225827-1