Wspólna promocja pogranicza/ Spolocna propagacia prihranicnej zony

Wspólna promocja pogranicza/ Spolocna propagacia prihranicnej zony

 

Tytuł Projektu: Wspólna promocja pogranicza/ Spolocna propagacia prihranicnej zony

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w 85% w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020 oraz budżetu państwa w 5% za pośrednictwem Euroregionu Beskidy

 

Wnioskodawca: Gmina Rajcza

Partner: Obec Nová Bystrica                          

Koszt Projektu:                                              

Dofinansowanie z EFRR: 97 074,67 €

Dofinansowanie z budżetu państwa: 5 114,95 €

Budżet Gminy Rajcza: 10 229,92 €

Realizacja: luty 2017 – styczeń  2018

 

 

Opis 

Cel Projektu: 

Celem głównym projektu jest nawiązanie współpracy międzysektorowej, w celu prowadzenia wspólnej polityki rozwojowej regionu, której efektem będzie wspólne porozumienie o długofalowej współpracy pomiędzy podmiotami z sektora publicznego i pozarządowego, w zakresie transgranicznej ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. Jest to innowacyjne w stosunku do dotychczasowo realizowanych działań, które skupiały się głównie na poszczególnych jednostkach terytorialnych. Wszystkie działania priorytetowe planowane są z perspektywy potencjalnego odbiorcy, a nie tylko z poziomu jednostki. Zamierzeniem projektu jest promowanie całego regionu, który jest podobny pod względem kultury, turystyki i przyrody, a nie jedynie konkretnej gminy. Zawiązana w ten sposób współpraca, ma na celu w przyszłości przyczynić się do utworzenia wspólnej marki lokalnej.

Działania: 

  1. Strategia wspólnej promocji obszaru transgranicznego

 

Pierwszym etapem projektu będzie opracowanie Strategii Wspólnej Promocji dla czternastu Gmin pogranicza. Dokument ten zostanie oparty na założeniach "Strategii rozwoju turystyki na obszarze transgranicznym na lata 2014-2018." opracowanej w ramach projektu: "Współpraca w Zakresie Promocji Obszaru Transgranicznego w Gminie Rajcza i Gminie Skalité." W odróżnieniu od poprzedniego opracowania, będzie to dokument wdrożeniowy i będzie on obejmował znacznie szerszy zakres terytorialny. Zostanie w nim zaproponowany dobór narzędzi i obszarów działań. Tak przygotowana strategia da wytyczne do selekcji atrakcji (zadanie 2) oraz będzie podstawą do realizacji zadania Obsługa Agencyjna (Zadanie 1) . Do tego celu wykorzystane zostaną współczesne techniki promocyjne, takie jak reklamy na portalach społecznościowych, współpraca z blogerami czy spoty w mediach. Strategia będzie uwzględniała działania uwarunkowane od pory roku oraz czterech grup docelowych: rodzin z dziećmi, grup zorganizowanych, osób aktywnych, osób niepełnosprawnych. Poszczególne zadania zostaną zlecone podmiotowi zewnętrznemu specjalizującemu się w opracowywaniu i wdrażaniu tego typu strategii. Działania będą prowadzone dwutorowo, jednocześnie w Polsce i na Słowacji.

 2. Budowa bazy atrakcji przyrodniczych i kulturalnych

 Budowa bazy atrakcji będzie się odbywała przez cały okres trwania projektu po polskiej i słowackiej stronie. Projekt został zaplanowany na 12 miesięcy ze względu na możliwość skatalogowania wszystkich wydarzeń w ciągu roku z uwzględnieniem pory roku. Tworząc bazę wybierane będą przedsięwzięcia i infrastruktura, którą cechują:

• wysoka jakość,
• symbioza z naturą – redukcja negatywnego wpływu na naturę w podejmowanych działaniach,
• kultura ludowa – oparta na głębokich wartościach, identyfikacja z miejscem, tworząca tożsamość,
• zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych, osobowych i rzeczowych. Bezpośredni nadzór nad jakością i spójnością merytoryczną zadania sprawował będzie Specjalista ds. komunikacji. Zebrane i skomponowane gotowe pakiety zostaną udostępnione na portalach internetowych (np. Google Maps), posłużą też jako wsad merytoryczny do działań promocyjnych (zadanie 1) oraz zostaną opracowane na ich podstawie mapy i ulotki.

 

3. Organizacja wydarzenia promującego obszar transgraniczny

 

Podsumowaniem pr będzie organizacja wydarzenia o charakterze transgranicznym, ukazującym i promującym walory regionu. Będzie to rodzinny rajd samochodowy, podczas którego na wyznaczonej trasie rodziny będą brały udział w różnych konkurencjach, przemieszczając się swoimi poj.i od pkt. A do pkt. B.
W kolejnym punkcie po wykonaniu zadania, uczestnicy otrzymają kopertę z instrukcją dotyczącą kolejnego zadania oraz miejsca, do którego muszą dojechać. P. te zostaną zorganizowane przez lokalne społeczności takie jak Koła Gospodyń Wiejskich, czy lokalne organizacje – wszystko po to, aby uchwycić i ukazać wyjątkowość kultury rejonu. Drużyny wykażą się wiedzą motoryzacyjną, umiejętnościami technicznymi oraz sport, ale także zobligowane zostaną do wystylizowania, zarówno samo, jak i samych siebie według własnych pomysłów. Wszystkie zadania będą wykonywane wspólnie – rodzinnie. Na zakończenie konkurencji drużyny organizatorzy oraz publiczność będą wspólnie biesiadować podczas koncertu.

 4. Materiały promocyjne

 Materiały promocyjne, które powstaną w ramach zadania, będą opracowane z myślą o przyszłym użytkowniku. Przygotowanie materiałów odbędzie się przy wykorzystaniu metodologii Design Thinking (myślenie projektowe - metodologia projektowania, opierająca się na jego multidyscyplinarności - łączeniu elementów dizajnu, biznesu, inżynierii oraz nauk społecznych w identyfikacji i rozwiązywaniu problemów). Dlatego w ten proces zostaną zaangażowani partnerzy projektu, firmy graficzne, konsultanci merytoryczni, a wszystko po to, by osiągnąć jak najwyższą funkcjonalność ulotek, map. Tak przygotowane materiały będą skierowane do wcześniej zdefiniowanych grup docelowych oraz będą gotowymi propozycjami spędzania czasu wolnego (tzw. pakietami). Materiały zostaną proporcjonalnie rozdystrybuowane do wszystkich gminy zaangażowanych w projekt, ale również do centralnych organizacji turystycznych takich jak Śląska Organizacja Turystyczna, OOCR Malá Fatra, OOCR Kysuce, OOCR Orava. Wszystkie materiały będą tłumaczone na 3 języki.

 

UA-71225827-1